Zeneelmélet, gyakorlati tudnivalók, érdekességek. Hasznos kották pdf, guitar pro és text formátumban.

Gitár zeneelmélet, összhangzattan, skálák

Gitár zeneelmélet, összhangzattan, skálák

EGYÉB#2 A pengetés típusai. Economic, alternate vagy manouche

2015. november 03. - stratadmin

Sokféle pengetés létezik. Akármilyen hihetetlen a pengetések technikailag is különbözhetnek, illetve egy-egy adott stílusnak is megvannak a tipikus pengetési sajátosságai. A legtöbben azt gondolom ösztönösen pengetünk. Ez azt jelenti, hogy ahogyan a legkönnyebbnek érezzük, ahogy a legkényelmesebben elérjük az adott húrt vagy hangot. Azért legyünk nyitottak, lássuk mások hogyan pengetnek!

Mindjárt az elején 2 alapvető pengetési technikát el kell különítünk. Az egyik az ujjal pengetés, a másik a pengető használata.  Ha már kettőt mondtam harmadiknak ott van az előző két mód kombinációja, pontosabban kombinációi.

Ujjal pengetés: Leginkább klasszikus zenében használják, illetve akkord lebontáshoz. Nehezebb akkorbontásokat nehéz pengetővel megcsinálni, ezért ujjal szoktuk kiváltani. / Pengető meg ugrik a szájba. Csak tiszta pengetőt vegyünk a szájunkba.... :) / Bonyolultabb akkordbontások pengetővel történő megszólaltatásához meglehetősen sok gyakorlás szükségeltetik. Nagyon jó pengetési gyakorlatok vannak a neten, ezekkel most nem akarok foglalkozni. Később valamelyik ALAP# vagy HALADÓ# azaz gitár oktató anyagban visszatérünk ezekre külön-külön is. Ha találtok jó videókat osszátok meg velem, belinkelem.

Számomra most fontosabb, hogy megismerkedjünk 2 + 1 + 1 alapvető pengetőt használó pengetési stílussal:

Economic, Alternate és Manuche, meg a Chicken pickin'

Sokáig nem voltam tisztában én melyiket használom. Miután elkezdtem magam figyelni jöttem rá, hogy bizony én Economic párti vagyok. John Petrucci egyik gitáriskolájában az "Alternate picking"-ben lettem figyelmes arra, hogy ő másként penget. Nyílván rájöhettem volna a címből is, de akkor még nem tudtam ez mit is jelent a gyakorlatban. Azt igen, hogy váltott pengetés. Amit én használok az az Economic pengetés. Most már tudom. Lássuk miben is különböznek:

Alternate picking:  Váltott pengetést jelent. egy pengetés felfelé, egy pedig lefelé. Le-fel-le-fel. Nagyon sok híres előadó használja ezt a pengetést, sokan így is tanítják. A nagy hibáját abban látom, hogy feloldhatatlan, lefele pengetés után, lefelé tehát a vékonyabb húrok irányába húrváltáskor felfelé pengetés következik. Ez kényelmetlen és lassú is lehet adott esetben.

Economic picking: Az economic picking pengetést magyarul "gazdaságos" pengetésnek hívunk. Nagyban hasonlít az előbb tárgyalt váltott pengetéshez, viszont húrváltás esetén mindig az elérni kívánt húr irányába penget, azaz ha lefelé, a vékony húr irányába vált akkor lefelé penget, ha felfelé vált akkor felfele, függetlenül az előző pengetés irányától.

Manouche pengetés: Soha nem tudtam megcsinálni. Gipsyswing zenében, azaz manouche zenében használják. Szintén váltott pengetés, viszont minden húrváltás esetében lefelé penget. Bármerre vált, lefelé penget. Nyílván sweep-picking technika esetében a felfele húzást nem így csinálja, de ez már haladó technika.

Hibrid pengetések: A pengető és az ujjak egyidejű használata. Zakk Wylde, Ozzy és Black Label Society legendás gitárosa gyakran használja. A Country verzióját Chicken picking-nek hívják. Másik nagyon híres, kiváló zenész, aki úttörője ennek a technikának JOHNNY HILAND. Keressetek rá Youtube-on, zseni. Jó nagy darab srác. :)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gitarelmelet.blog.hu/api/trackback/id/tr288047306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása